Va reusi Guvernul sa convinga FMI, CE, BM sa accepte modificarea calendarului de preturi pentru gazele romanesti de import?
- Da
- Nu
- Nu stiu
"Cresterea pretului la gaze pentru populatie a fost motivul principal pentru care Guvernul roman si delegatia formata din Fondul Monetar International (FMI), Comisia Europeana (CE) si Banca Mondiala (BM) nu au semnat scrisoare de intentie. Insa ce urmeaza sa faca autoritatile de la Bucuresti in acest domeniu?
Calendarul de liberalizare a pretului gazelor a fost convenit de Guvern si Comisia Europeana in 2012 si presupune mai multe cresteri trimestriale ale pretului gazelor din productia interna.
Insa premierul Victor Ponta nu este de acord cu graficul stabilit pentru acest an, acesta fiind marul discordiei intre Guvern si delegatia formata din Fondul Monetar International (FMI), Comisia Europeana (CE) si Banca Mondiala (BM).
Ponta: Nu am semnat scrisoarea cu FMI. Vor cresterea pretului la gaze si restructurari
Luni, la incheierea vizitei creditorilor internationali la Bucuresti, seful Executivului a precizat ca solicitarea acestora "se referea la o crestere de la 1 aprilie destul de abrupta, de la 53,3 lei/megawatt la 62 de lei, o crestere pe care noi o consideram nesustenabila; trebuie ca populatia sa poata sa plateasca si CET-urile sa poata sa sustina aceasta crestere".
El a avertizat ca, daca se va ajunge la pretul indicat de CE, atunci factura romanilor va creste simtitor.
Premierul a venit si cu o solutie: "Pana la intalnirea din aprilie (cu FMI, CE, BM - n.red.) vom veni cu o propunere de calendar sustenabil, un calendar realist care sa tina cont de ceea ce e cu adevarat, nu de calcule pe hartie, care sigur sunt calcule mecanice si de multe ori in realitate produc efecte negative", a explicat Ponta.
Ideea este sustinuta si de Autoritatea Nationala de Reglementare a Energiei (ANRE), care stabileste tarifele pe piata reglementata, adica cea pentru consumatorii casnici si CET-uri.
"Dorim sa mentionam ca, pe baza analizelor proprii si in colaborare cu ANRE, Guvernul Romaniei urmeaza sa elaboreze un grafic cu privire la eliminarea preturilor reglementate la consumatorii casnici de gaze naturale. Odata ce vom avea date concrete privind noul grafic, vi le vom pune la dispozitie", au transmis reprezentantii institutiei pentru Ziare.com.
Guvernul a suspendat calendarul de crestere a pretului la gaze
La inceputul lunii decembrie 2014, ministerul Energiei (care era condus atunci de Razvan Nicolescu) a anuntat ca pretul gazelor naturale produse in Romania si consumate de populatie nu va creste pana la 1 iulie 2015, iar Guvernul si ANRE vor elabora un nou grafic de dereglementare a pietei de gaze, pentru perioada 1 iulie 2015-1 iulie 2021.
Practic, a fost amanata implementarea calendarului de liberalizare cu sase luni. In varianta initiala, postata pe site-ul Ministerului de Finante, acesta prevedea mai multe scumpiri in prima jumatate a acestui an: 1 ianuarie cu 2%, 1 aprilie cu 3% si 1 iulie cu 4%, data la care s-ar fi ajuns la pretul de 62 de lei/MWh. Mai mult, procesul ar fi urmat sa se incheie in 2018, nu in 2021.
Insa in cadrul vizitei delegatiei FMI-CE-BM de la Bucuresti, s-a cerut continuarea programului, asa cum era stabilit.[...]
Ce avantaje ar aduce liberalizarea pretului la gaze
Liberalizarea trebuie facuta nu doar pentru ca ne-o cere Comisia, ci pentru ca e in beneficiul consumatorilor, considera Ana Otilia Nutu, analist de politici publice in energie si infrastructura, companii publice, autoritati de reglementare la Expert Forum. Ea arata ca un avantaj ar fi optiunea consumatorilor casnici de a-si schimba furnizorul de gaze.
Actualul sistem de preturi reglementate leaga consumatorii de un monopol (furnizorul reglementat, EON sau GDF), iar tarifele sunt stabilite de ANRE, nu de raportul cerere-oferta, ca pe piata libera, aminteste aceasta.
"Consumatorii sunt subventionati pe unitatea de energie, ceea ce face ca subventia sa fie distribuita mai mult catre cei care si consuma mai mult, deci sunt ajutati mai mult cei mai bogati, in loc sa fie invers. Trebuie pur si simplu schimbat acest mecanism care e profund inechitabil si stimuleaza si risipa", arata Nutu, pentru Ziare.com.[...]
Ce se intampla daca CE nu va accepta propunerile de preturi
Analistul pe domeniul energetic Ionut Purica sustine ca CE nu are de ce sa nu accepte un nou calendar de preturi pentru gazele romanesti de import, daca acesta e raportat la situatia actuala din piata.
"In cazul in care nu accepta noul calendar de preturi, trebuie vazut de ce nu il accepta, care sunt motivele. De ce sa nu fie de acord? Pana la urma, e vorba de gazul nostru. Daca mergem pe ideea asta, si noi putem sa cerem sa se schimbe preturile tehnologiilor europene de foarte mare eficienta", a sustinut Purica pentru Ziare.com.
Mai mult, el sustine ca autoritatile romane ar trebui sa ia in considerare, la elaborarea noului calendar, raportarea la puterea de cumparare a populatiei. De asemenea, Purica nu considera oportuna cresterea pretului la gaze la nivelul importurilor din Rusia. "In acest caz, preturile s-ar face la Moscova", a punctat analistul.
Piata gazelor in Romania
Romania consuma anual circa 12,5 miliarde metri cubi de gaze naturale si produce aproximativ 11 miliarde metri cubi, adica consumul este acoperit in proportie de peste 80% din productia interna. Diferenta este importata din Rusia, prin firme intermediare, la preturi mai mari decat cele ale gazelor produse intern.
Circa 60% din consumatorii de gaze erau in 2014 in piata libera, iar la 1 ianuarie au intrat si consumatori non-casnici (16%) pe aceasta piata, dupa incheierea calendarului de liberalizare pentru acestia. Restul, de 24%, sunt consumatori casnici."